Burn-out in medical students before residency: a systematic review and meta-analysis (2018)
Deze review is gebaseerd op Engelstalige studies verschenen tussen 2010 en 2017, 24 in totaal, betreffende 17.431 studenten, waarvan er 44% burn-out hadden. Men geeft aan dat het zo vroeg mogelijk interveniëren tijdens de medische opleiding aangewezen is om latere psychiatrische/psychologische problemen te voorkomen en om de kwaliteit van de zorg voor de patiënten te optimaliseren. Zij bevelen aan om interventies te doen op het niveau van de werk/studie omgeving en werkstudie omstandigheden. Deze interventies dienen gericht te zijn op:
- (h)erkennen van hun emoties en mogelijk lijden via aanbieden van psychologische ondersteuning en oriëntatie
- verminderen van workload en van de impact van de studieresultaten (minder onderlinge competitie)
- trainen van supervisors op vlak van educatie, management en herkennen van stresssymptomen
- challengen van de leiderschapsstijl (vermijden van pestgedrag, vernederend gedrag,…) van supervisoren
- persoonlijke ondersteuning van studenten met burn-out (symptomen)
- continue evalueren van het welzijn van studenten in alle jaren
- aanbieden van peer support en buddy-begeleiding
- destigmatisering van psychologische problemen en promoten van preventie op alle niveaus van de begeleiding/opleiding
Burn-out in medical students before residency: a systematic review and meta-analysis (2019). Ariel Frajerman, Yannick Morvan, Marie-Odile Krebs, Philip Gorwood, Boris Chaumette, European Psychiatry 55 (2018), 36-42